Piegusek Królewski

Sezon na ciasta z makiem: czas start!;) Tego przekładańca wymyśliłam sobie ostatnio, gdy pozostało mi sporo mielonego maku od nadzienia rogali Marcińskich( tak, tak znów je upiekłam;)). Wymyśliłam sobie ciacho na bazie ciasta biszkoptowego z dodatkiem rzeczonego maku, siekanych orzechów, gorzkiej czekolady i  suszonej skórki pomarańczowe. Powiem Wam, że takie ciasta wymyślane cieszą podniebienie bardziej;)Ten Pieguskowy makowiec jest niezwykle aromatycznym, pełnym bakalii ciastem przełożonym kremem grysikowym o smaku waniliowym( aby nie zaburzać smaków maku, orzechów i pomarańczy zastosowałam najprostszy krem z możliwych). Jeśli tęsknicie już za smakiem Bożanorodzeniowych makowców to będzie godne ich preludium. Najlepsze na 2,3 dzień.
Składniki na ciasto pieguskowe:
9 jaj
1 1/3 szklanki cukru
1 1/3 szklanki mąki pszennej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
220 g sparzonego i zmielonego dwukrotnie maku
130 g drobno posiekanych orzechów włoskich
60 g drobno posiekanej gorzkiej czekolady
2 łyżki suszonej skórki pomarańczowej
40 g wiórków kokosowych ( u mnie żółte)
kilka kropli olejku pomarańczowego
Białka ubijamy na sztywno, stopniowo dodając cukier aż powstanie lśniąca beza. Dodajemy po jednym żółtku, miksując na najniższych obrotach. 
Dodajemy stopniowo mielony mak,
a następnie mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia i dokładnie, ale lekko mieszamy.
Pod koniec dodajemy orzechy, skórkę pomarańczową, wiórka i czekoladę- mieszamy. 
Wykładamy do blachy 25x 36 cm
Pieczemy 50-55 minut w temp. 180 stopni
 
Po całkowitym ostygnięciu kroimy wzdłuż na 2 równe blaty.
Masa grysikowa:
2 szklanki mleka
6 łyżek kaszy manny
cukier waniliowy
¾ szklanki cukru
200 g masła
Mleko, cukry i kaszę gotujemy do zgęstnienia. Studzimy. Miksujemy z masłem.
dodatkowo:
małe opakowanie herbatników kakaowych
WYKONANIE:
blat ciasta pieguskowego
 
2/3 masy
 
blat ciasta pieguskowego
 
1/3 masy
 
posypujemy pokruszonymi herbatnikami kakaowymi
Smacznego!

1 komentarz: