Ciasto Łącki przekładaniec

Powiem Wam, że czaiłam się na niego od dawna, ale postanowiłam poczekać do Bożego Narodzenia, bowiem w skład jego wchodzą suszone śliwki- jeden z kulinarnych symboli Świąt:) Miałam wobec tego ciasta wielkie oczekiwania ( i nie tylko ja- moja mama uwielbia śliwki)i naprawdę się nie zawiodłam! To mocno nasączone alkoholem połączenie suszonych owoców, orzechowego ciasta, czekolady i mlecznego kremu sprawia, że może zakręcić nam się w glowie:) To przekładaniec typu- jadłeś- nie prowadź samochodu, jeśli wiecie co mam na myśli:))Wysokoprocentowe, tortowe ciasto- połowa została u Nas , a połowa powędrowała na zamówienie. Dla mnie to smak pysznych śliwek w czekoladzie z nutą mlecznego nadzienia. Przepis z książki "Wielka księga Ciast s. Anastazji".
Składniki na biszkopt kakaowy:
6 jaj
szklanka cukru
¾ szklanki mąki pszennej
3 łyżeczki kakao
1 łyżeczka proszku do pieczenia
Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywno. Pod koniec ubijania dodajemy stopniowo cukier i miksujemy do uzyskania „bezy”. Dodajemy żółtka. Miksujemy na najniższych obrotach. Dodajemy mąkę przesianą z proszkiem i mieszamy, następnie wsypujemy kakao. Ponownie mieszamy. Ciasto przekładamy do blachy 25cm x 36 cm. i pieczemy 40 minut w temp. 180 stopni. Studzimy.Uwaga: ja ten biszkopt przekroiłam na pół(biszkopt z 3 jaj w zupełności wystarczy)
Składniki na ciasto orzechowe:
250 g orzechów włoskich grubo siekanych
5 białek 
szklanka cukru
1 łyżka miodu
1 łyżka mąki pszennej
1 łyżka bułki tartej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
Białka ubijamy na sztywno. Dodajemy stopniowo cukier i ubijamy na sztywną bezę. Następnie dodajemy: orzechy, mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, miód i bułkę tartą. Dokladnie mieszamy. Wykładamy do blachy 25 x 36 cm. wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy 35 minut w temp. 175 stopni. Studzimy.
Składniki na masę:
2 szklanki mleka
szklanka cukru
5 żółtek
2 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
300-350 g masła roślinnego
Z mleka, cukru, żółtek i mąki gotujemy budyń. Studzimy i ucieramy z masłem.
Składniki na warstwę śliwkową:
500 g śliwek suszonych bez pestek
¾ szklanki wódki
Śliwki zalewamy alkoholem i szczelnie przykrywamy. Odstawiamy na noc. Odcedzamy( alkohol zostawiamy do nasączenia biszkopta ciemnego).
Dodatkowo:
WYKONANIE:
biszkopt ciemny( nasączamy alkoholem od śliwek)
 
1/3  masy
 
biszkopt orzechowy
 
1/3 masy
 
śliwki
 
1/3  masy
 
polewa
 
Ciasto należy schłodzić min. 5 godzin przed podaniem.
Smacznego!

34 komentarze:

  1. Wygląda wspaniale!!!! Też mam na niego oko:D Prawdziwe mistrzostwo:) Pozdrawiam i szczęśliwego Nowego Roku życzę Mariolu !!!!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszne piekłam na każde święta.

      Usuń
  2. Piękny przekładaniec, wow!
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak zawsze cudne :) Mariola życzę Ci aby NR był dla Ciebie jak te Twoje wypieki....wypasiony i słodki. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. znam to ciasto bodajże z książki siostra Anastazja. Jadłąm i bardzo je lubię :)
    Szczęśliwego Nowego Roku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bym tak chętnie kawałeczek (albo i dwa) zjadła :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne te Twoje ciasta,drukuję i piekę.Tylko nie wiem jak je wyciągasz przełożone z blaszki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Zanim zacznę przekładanie masami blachę wykładam papierem do pieczenia(tak aby dość dużo wystawał ponad blachę). Potem łapię za dwa rogi papieru , a zazwyczaj moja mama za drugie dwa i wyjmujemy szybkim ruchem:)

      Usuń
    2. I bardzo Ci dziękuję za odpowiedź!!!!Pozdrawiam

      Usuń
  7. Z orzeszkami i śliwkami musiało być przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam pytanie - podałaś w składnikach na ciasto orzechowe 5 jaj, a w opisie nie ma nic o żółtkach. Czy pomylłaś się w składnikach i dodaje się same białka, czy żółtka też? Czaję się na to ciasto, ale nie zrobię póki się tego nie dowiem, bo byłabym zawiedziona, gdyby mi nie wyszło tak pięknie, jak Tobie ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam:) Do ciasta orzechowego dodajemy same białka, żółtka natomiast wykorzystujemy do masy:) Pozdrawiam Cię serdecznie!

      Usuń
  9. Jest rewelacyjne w smaku. Kocham go ale jak dla mnie za trudne 😢

    OdpowiedzUsuń
  10. witam czy ten biszkop z 3 jaj jest niski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak niski, bo stanowi tylko podstawę ciasta:)

      Usuń
    2. Pięknie wygląda. Czy ciemny biszkopt jest z 3 czy 6 jaj? Bo w przepisie 6, a w komentarzach piszesz o 3?
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Witaj🙂 Dziękuję. Wiesz ten ciemny biszkopt ma stanowić tylko podstawe - moze być dość cienki. Ja wtedy korzystałam z oryginalnego przepisu, ale biszkopt wyszedł bardzo gruby i przekroiłam go wpól, bo wydał mi się za gruby😁 Dlatego napisałam na czerwono to w komentarzu 😉 możesz podzielić sobie proporcje na pół i wyjdzie biszkopt w sam raz(taki z 3 jaj) lub upiec według oryginalnego przepisu s. Anastazji na 6 jaj i mocno go nasączyć - też się sprawdzi bo robiłam tak👍 mam nadzieję że nie poplątałam za bardzo-jak coś to pisz😉 pozdrawiam Mariola

      Usuń
  11. Masło roslinne???ktore kupilas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj- Nie wiem czy jeszcze aktualne, ale odpisuję: MR, takie ze słonecznikiem. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  12. Czym mogę zasnąć alkohol ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, alkoholu niestety nie mozna pominąć- to juz nie będzie ten sam smak... :( Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Ciasto wygląda przepysznie, nie wydaje się być trudne do zrobienia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto łatwe do zrobienia wygląda przepysznnie i pewnie tak smakuje ma Pani zdolności do pieczenia ciast pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy może być inny alkohol zamiast wódki? Rum czy koniak?

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj, oczywiście że tak- to zależy od Pani./ Pana. Ja użyłabym rumu. MMM pycha. Pozdrawiam serdecznie Mariola 😘

    OdpowiedzUsuń
  17. Proszę o przepis na polewę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej , tutaj wersja z żelatyną:
      Polewa 1
      120 g masła lub margaryny
      1/2 szklanki cukru pudru
      1 łyżka cukru waniliowego
      2 łyżki kakao( czubate)
      4 łyżki mleka
      1 czubata łyżeczka żelatyny
      Wszystkie składniki (oprócz żelatyny!) gotujemy ok 2 minuty. Żelatynę rozrabiamy w ok. 4 łyżkach gorącej wody. Dodajemy do polewy. Mieszamy. Całość studzimy ok 4 minuty. Polewamy ciasto

      Wersja 2 szybka
      Polewa 2
      Polewa:
      3 łyżki gorącej wody
      3 łyżki cukru pudru
      3 łyżki masła
      3 łyżki kakao
      Cukier puder rozpuszczamy w gorącej wodzie. Dodajemy masło i podgrzewamy do połączenia składników. Przez siteczko przesiewamy kakao i dokładnie roztrzepujemy widelcem do uzyskania lśniącej polewy.

      Pozdrawiam serdecznie Mariola 😘

      Usuń
  18. Czy można dodać do masy zwykłe masło zamiast roślinnego?

    OdpowiedzUsuń
  19. Do tej warstwy orzechowej chyba 5 białek?

    OdpowiedzUsuń